top of page

בלוג

בלוג

הרשמה לבלוג

לקבלת מידע בנושאי בריאות וסדנאות

נא לרשום את כתובת המייל שלך

טיפול נפשי ברפואה טבעית


הרפואה הטבעית חרתה על דגלה טיפול באדם השלם, ולא טיפול בסימפטום. דבר זה נעשה לפני המהפכה המדעית, בה הופרדו תחומי הרפואה השונים, להתמחויות רבות. הטיפול הנפשי הופרד מהטיפול הגופני וניתן בעיקר על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים.

מטפל ברפואה טבעית המקבל מטופל לטיפול, רוצה להעניק למטופל סעד וריפוי לכל המערכות הפיזיות והנפשיות.

והשאלה כיצד ניתן לעשות טיפול הוליסטי המשלב גוף ונפש באופן יעיל ומקצועי? איך יכול המטפל להיות לתת מענה הולם בעולם שבו הידע אינסופי והבעיות גם כן.

על מנת לעסוק בסוגיה זו ,נתחיל במספרה. טיפול בשיער הנו הליך טכני לכל דבר. אבל כל בעל עסק יספר לכם שמפגש עם בני האדם אפילו לעניין טכני הנו גם מפגש נפשי. במספרה יכולים להתגלות לספרית הסודות הכמוסים ביותר של הלקוחות. לקוחה חוזרת היא לקוחה מרוצה ממראה שיערה אבל לא פחות מהשרות והיחס.

מטפל בעיסוי עושה עיסוי לגוף בלבד או לפחות כך זה נראה. אך מכיוון שאנו מחוברים גופנפש העיסוי הוא גם רגשי. מחקרים מספרים לנו שמפגש רפואי אצל הרופא שמירת קשר עין ויחס טוב של הרופא מעלים את האמון בו ואת יכולת ההחלמה של המטופל באופן משמעותי (מצורף קישור למסמך של משרד הבריאות על היחס בין חולה לרופא. בסוף ישנן הפניות למחקרים בנושא http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/Quality_National_Prog_Service_Theory.pdf

אם כך על המטפל ברפואה טבעית להיות מטפל גופנפש. נשארה רק שאלת ההכשרה המקצועית. מה עלינו לדעת כדי לתת תמיכה טיפול או ליווי בתהליך נפשי?

נחלק את התשובה לשני חלקים

א. ההשפעה של המטפל על נפש האדם.

ב. המידע והטיפול הנפשי שאנו מעניקים.

ההשפעה שלנו על נפש האדם קוראת מעצם המפגש .כשהמטפל שואל שאלות רבות על בריאות אורח חיים תזונה עיסוק ותחביבים. וישנה סודיות רפואית המטופל חש שיתוף והקשבה ופורק מעליו הרבה עומס נפשי. נוסיף לכך את טיפולי המגע בהם מטופל חווה חוויה שאיננה נמצאת בשגרת יומנו, מגע בטוח ללא תנאי. ובנוסף כל שיטות המגע ברפואה הטבעית עובדות במישור האתרי- אנרגטי .אותו מישור המחבר את הגוף והנפש ומשפיע מאוד בשני הממדים.

כלי הטיפול הנפשי הבסיסי ברפואה טבעית הם הקשבה , קשר עין, שאלת שאלות פתוחות (שאלות שהתשובה עליהם היא משפט שלם ), ושיקוף.

שיקוף הוא היכולת של המטפל להציג למטופל ענין מסוים כפי שהמטפל חווה . ללא שיפוט ללא עצות וללא אמירה מוחלטת אלא כהצעה להתבוננות ושינוי.

כמו כן, יש ברפואה הטבעית מידי פיזי נפשי ורוחני רב, מהידע שצבר העולם באלפי שנות קיומו.

ישנם כלי טיפול רבים ברפואה הטבעית העוסקים בנפש כמו פרחי באך, דמיון נובע ומודרך, מוח אחד - קינסיולוגיה, EFT ,NLP. כמו כן ישנם ברפואות הקדמוניות הסיניות ההודיות מידע רב וטיפול נפשי מגוון. ביהדות ישנו מידע רב על הנשמה ועל תפקיד האדם ומהות חייו גם מעל רובדי הרגש והמחשבה.

היתרון של הרפואה הטבעית על הפסיכולוגיה הוא המגע. כמו כן היכולת להשפיע נפשית גם כששיחה לא תיתכן מסיבות טכניות או רגשיות. לדוגמה במקרים של: אי ידיעת שפה , תינוקות, צרכים מיוחדים, חוסר רצון לשתף,חוסר הכרה חלקי או מלא ועוד.

כדאי לבחור מטפל ברפואה טבעית עם רקע בנפש מכיוון שתחלואים רבים של האדם באים משורש נפשי. מטפל מקצועי ידע לתת מענה גם לגוף וגם לנפש כדי להגיע לשינוי דפוסי חיים להחלמה מהשורש.


bottom of page